Musikk til trening

Musikk er den ultimate måten å få en til å yte bedre under trening på. Et hurtig tempo, god rytme og lyrisk innhold er det som skal til for å øke prestasjonsevnen på trening. Det gjør at musikk kan virke motiverende og oppmuntrende for de som skal trene. Man synkroniserer ofte bevegelser i takt med musikken og dersom man har musikk med en hurtig rytme, så legger man også intensitetsnivået høyt.

music workout

Forskning viser at man kan gi 15 % mer på trening med riktig musikk på ørene. Det er en betydelig prosentandel. Når man trener med musikk kan man distrahere seg fra den velkjente tretthetsfølelsen, og dermed klarer man å holde på lengre.

Ulike sjangre har blitt analysert og det viser seg at rap og hip hop passer godt til løping, dance-musikk passer til styrketrening, mens popmusikk er best i oppvarming og tøying. Forskningen sier også at rock bør unngås ettersom sjangeren ofte har tempoendringer som kan gjøre at man faller ut av rytmen.

Når man velger låter til treningen, så kan det være smart å finne låter som passer til alle fasene i treningsøkten. Man må ha engasjerende og humørskapende musikk under oppvarmingen slik at man blir giret på å gjennomføre økten. Deretter må man ha høyt tempo og rytmiske toner i selve økten, som krever høy intensitet. Til slutt er det godt med litt roligere musikk og avslappende toner for avslutningen av økten når man gjerne roer ned kroppen og tøyer ut.

Go to Top